NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَبُو
الْوَلِيدِ
الطَّيَالِسِيُّ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ ح و
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُثَنَّى
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ
جَعْفَرٍ
عَنْ
شُعْبَةَ عَنْ
عَمْرِو بْنِ
مُرَّةَ عَنْ
ابْنِ أَبِي
لَيْلَى
قَالَ كَانَ
زَيْدٌ
يَعْنِي
ابْنَ أَرْقَمَ
يُكَبِّرُ
عَلَى
جَنَائِزِنَا
أَرْبَعًا وَإِنَّهُ
كَبَّرَ
عَلَى
جَنَازَةٍ
خَمْسًا
فَسَأَلْتُهُ
فَقَالَ
كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يُكَبِّرُهَا
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَأَنَا
لِحَدِيثِ
ابْنِ
الْمُثَنَّى
أَتْقَنُ
İbn Ebî Leyla'dan
demiştir ki:
Zeyd: -Yani (Zeyd) ibn
Erkam- bizim cenazelerimizin namazlarında dört tekbir alırdı. (Bir gün, bir
cenaze namazında) beş tekbir aldı. Bunu kendisine sordum da
"Rasûlullah
(s.a.v.) (böyle) beş tekbir alırdı" cevabını verdi.
Ebû Dâvûd der ki: (bu
hadisi bana rivayet edenlerden) İbn el-Musanna'nın rivayetini (Ebu Velid'in
rivayetinden) daha sağlam ezberledim.
İzah:
Müslim, cenâiz;
Termizî, cenâiz; Nesâi, cenâiz; İbn Mace, cenâiz; Ahnıcd b. Hanbel fV-367, 370,
371, 372, V-406.
Bu hadis-i şerif,
cenaze namazını dört tekbirle kıldırmak caiz olduğu gibi, beş tekbirle
kıldırmanın da caiz olduğunu söyleyen Davud-u Zahiri'nin ve İbn Ebî Leyla'nın
delilidir.
Aslında İbn Ebî
Leyla'nın Zeyd b. Erkam'a cenaze namazını niçin beş tekbirle kıldırdığım
sorması selef-i salihin arasında cenaze namazını dört tekbirle kılmanın
yaygın, beş tekbirle kılmanınsa, nadirattan olduğunu gösterir. Bu düşünceyle
cumhur ulema metinde geçen "Rasûlullah (s.a.v.) beş tekbir alırdı"
cümlesini "İslâm'ın ilk yıllarında böyle beş tekbir alırdı. Sonradan
devamlı surette dört tekbir almaya başladı da, bu son uygulama halk arasında
yerleşti." şeklinde anlamışlardır.
Musannif Ebû Davüd,
metnin sonuna ilave ettiği ta'likle, bu hadisin kendisine iki yoldan geldiğini
bunlardan İbnu'l-Musanna yoluyla gelen rivayeti Ebû Velid et-Tayalisî'den gelen
rivayetten daha iyi bellediğini söylemekle İbnu'I-Müsenna'dan gelen rivayetin
diğerinden daha kuvvetli olduğunu ve buna daha çok güvendiğini ifade etmek istemektedir.